Monday, February 27, 2012

Random-huomioita

Calendula lähetti eteenpäin haasteen, jossa pitää paljastaa seitsemän asiaa itsestään. No tässäpä tulee.

1. Olen hajamielinen. Siis tosi. Nyt juuri olen istahtanut koneen ääreen, vaikka pesukoneen ohjelma on pyörinyt valmiiksi jo ajat sitten ja märät pyykit odottavat ripustamista rummussa. Odottakaas, niin käyn laittamassa ne. --- Mutta siis joo. Teen yleensä useampaa asiaa yhtä aikaa, kuten luen tenttiin ja pesen pyykkiä ja lätkytän nettiä ja sitten joku niistä unohtuu.

2. Pidän silittämisestä. Silitän kuitenkin harvoin, koska melkein kaikki omat ja lapsen vaatteet ovat joustavaa trikoota eikä sitä tarvitse silittää. Suunnittelen, että alan käyttää oikeasta kankaasta tehtyjä vaatteita trikoorättien sijaan, mutta en saa aikaiseksi.

3. Olen tieteis- ja fantasiakirjoittajien lehden Kosmoskynän toimitussihteeri sekä sf/f-tapahtumaa Finnconia hallinnoivan yhdistyksen hallituksessa, mutta viime vuoden aikana olen lukenut vähemmän scifiä ja fantasiaa kuin ehkä koskaan. Sen sijaan olen lukenut graduuni liittyen 1900-luvun alun historiaa ja alkuperäisaineistoa sekä poliittista teoriaa.

4. Olen hyvin luontevasti vapaa kirjoittaja. En kaipaa aikatauluja tai esimiehiä elämääni. Teen töitä yleensä kaoottisina purkauksina ja lopun aikaa viivyttelen sekä kypsyttelen asioita hitaasti. On kai olemassa jokin muukin tapa tehdä töitä, mutta en ole sellaista oppinut.

5. Minulla on enimmäkseen huono musiikkimaku. Töitä tehdessäni kuuntelen mahdollisimman tyhjänpäiväistä musiikkia kuten Garbagea, Lady Gagaa tai muuta diskopoppia.

6. Olen hyvä aloittamaan asioita mutta tavallista huonompi lopettamaan tai viimeistelemään niitä. Aloitan mielelläni esimerkiksi novellin kirjoittamisen, mutta suurin osa niistä päätyy lojumaan keskeneräisenä tietokoneen uumeniin. Parempi kohtalo kuitenkin kuin se, että ne päätyisivät julkaistuiksi keskeneräisinä.

7. Luen mielelläni ihailemieni näyttelijöiden elämästä. Kuvittelen, että elokuvanäyttelijän työ on hohdokkaampaa kuin kirjailijan työ. Kuuluisienkin kirjailijoiden työ on kuitenkin aina melko samanlaista kaikkialla. Ammennan mieluummin virikkeitä taiteelliseen työhön jonkin itselleni vieraamman alan kautta.

Meemi jatkukoon suloiselle Jennille.

No comments:

Post a Comment